Περί D.I Box Πρόταση αγοράς D.I (Radial ProD2)

 

Φίλες και φίλοι μουσικοί, (πληκτράδες).

Θα ήθελα να γράψω κάποια πράγματα σχετικά με την συνδεσμολογία (σε live κατάσταση) των Keyboards που διαθέτουμε..

Εκπλήσσομαι λοιπόν, όταν αφενός βλέπω συναδέλφους, να παίζουν με όργανα τα οποία διαθέτουν Balanced εξόδους, (βλέπε Pa3x, Pa4x) και όμως επιμένουν να παίζουν με απλά καλώδια (καρφί TS Unbalance) και όχι με (καρφί TRS Balanced), αφετέρου δε  εκπλήσσομαι επίσης, όταν με συναντάνε στη δουλειά συνάδελφοι, να χρησιμοποιώ D.I Box και συγκεκριμένα το (Radial Pro D2), και αυτό να το θεωρούν ότι απλώς είναι θέμα επαγγελματισμού, ή τελειομανίας..

Και όμως.. Δεν είναι τυχαίο, ότι παγκοσμίως σε κάθε σοβαρό Studio ή Live setup που συναντάμε, θα διαπιστώσουμε ότι, το σήμα των Keyboards, είναι πάντα σήμα Mic και όχι Line, και αυτό βεβαίως επιτυγχάνεται μέσω κάποιου καλού, ποιοτικού D.I Box.

Διαπιστώνω όμως ότι στη χώρα μας, ένα κατά την άποψη, και εμπειρία μου σημαντικό θέμα, όπως αυτό της σωστής συνδεσμολογίας, μπαίνει σε δεύτερο στάδιο, ή ακόμα σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν δίδεται καν η απαραίτητη σημασία..

Ακόμα ένα παραπάνω (ανατριχιάζω), όταν βλέπω μουσικούς εν έτει 2017, να παίζουν (κυρίως τα Arranger) σε μονοφωνική σύνδεση  (με ένα καλώδιο) και όχι σε Stereo σύνδεση (με δύο καλώδια)..

Θεωρώ λοιπόν, ότι είναι πολύ σημαντικό, να πάμε ένα βήμα παρακάτω, αρχίζοντας να κάνουμε πράγματα τα οποία θα αναβαθμίσουν τη δουλειά μας, και φυσικά την ποιότητα του ήχου μας..

Προσωπικά έχω καταλήξει να δουλεύω ΜΟΝΟ με Stereo D.I (ακόμα και στο Pa3x) το οποίο διαθέτει Balanced εξόδους.

Και αυτό διότι ένα σήμα Line, ακόμα και Balance να είναι, (παρότι είναι απείρως προτιμότερο από το unbalanced), σε κάθε περίπτωση παραμένει (Line) παρά το γεγονός ότι έχει μετατραπεί σε Line Balanced (ισορροπημένο)..

Οπότε αυτό το οποίο θα μας φανεί χρήσιμο στην περίπτωση της Line Balance σύνδεσης, έιναι απλώς ότι θα έχουμε ένα καλύτερης ποιότητας σήμα, απαλαγμένο από εξωτερικές παρεμβολές..

Όμως... Ο βασικός λόγος, και η βασική διαφορά  για την οποία χρειαζόμαστε ένα ποιοτικό D.I Box, είναι ότι, μέσω ενός καλού και ποιοτικού D.I Box, (κατά προτίμηση Passive D.I), το σήμα μας από απλό Line σήμα, θα μετατραπεί σε Mic σήμα, δίδοντας μας όλα τα καλά τα οποία διαθέτει το σήμα Mic (σήμα μικροφώνου).

Το καλύτερο που θα μας δώσει ένα Mic σήμα είναι ότι, θα έχουμε στη διάθεση μας πολύ περισσότερα db, και αυτό λόγω του ότι τη δύναμη αυτή θα μας την δώσει ο προενισχυτής του μικροφώνου (μέσω του gain).

Αφενός μεν θα έχουμε ένα πολύ ποιο δυνατό και καθαρό σήμα, (αναλόγως βέβαια και από την κονσόλα που διαθέτουμε), αφετέρου δε μέσω του D.I, και του διακόπτη (Ground/Lift) θα έχουμε και άλλα θετικά στοιχεία όπως είναι η εξάλειψη βρόχων γείωσης (ground loops), τσιρίγματα (τα κοινώς ονομαζόμενα "τζιτζίκια"), και κάθε λογής θορύβους, βόμβους (hum noices), που πολύ συχνά αντιμετωπίζουμε σε μια απλή σύνδεση Line.    

 Η συνδεσμολογία είναι απλή:

Συνδέουμε από τις Stereo εξόδους (L-R) του οργάνου, στο D.I, δύο απλά καρφιά (TS), (καλό θα είναι τα καλώδια, να είναι πολύ καλής ποιότητας), και από το D.I σε εξίσου δύο πολύ καλής ποιότητας Neutric XLR (θηλυκά canon μικροφώνου), σε δύο μονοφωνικά κανάλια μικροφώνου (canon) της κονσόλας.

Γυρίζουμε τα Pan των καναλιών, το ένα τέρμα δεξιά, (Right) και το άλλο τέρμα αριστερά (Left), και κάνουμε ακριβώς τις ίδιες ρυθμίσεις EQ, Gain, ένταση και στα δύο κανάλια.  

Θα διαπιστώσουμε πολύ γρήγορα, ότι με ένα ποιοτικό D.I Box, όπως είναι το Radial ProD2, το οποίο είναι ειδικά σχεδιασμένο για Keyboards, θα έχουμε μια άμεση γενική αναβάθμιση στον ήχο μας, δίδοντας μας ένα ποιο (μεστό) και καθαρότερο και ζεστό ήχο, διαφέροντας κατά πολύ από αυτό της απλής σύνδεσης Line.

Εδώ, θα πρέπει να τονίσουμε ότι, το εν λόγω Passive D.I Box, σε αντίθεση με τα (Active-ενεργά) D.I, δουλεύει αυτόνομα, λόγω του ότι διαθέτει αυτόνομους υψηλής απόδοσης μετασχηματιστές.

Με αυτόν τον τρόπο, το D.I λειτουργεί αυτόνομα, χωρίς την χρήση 48v Phantom Power, τροφοδοσία ρεύματος ή μπαταρίες..

Απλώς το συνδέουμε και το αφήνουμε να κάνει τη δουλειά του!!..

Προσωπικά παρότι έχω δουλέψει και με άλλα εξίσου ποιοτικά D.I, όπως αυτά της Klark Teknik (DN200 Stereo Active D.I), κατέληξα με σιγουριά στο Radial ProD2, και αυτό διότι έχει ένα εξαιρετικά ποιο ήπιο ήχο (για τα γούστα μου), ενώ από την άλλη το εν λόγω D.I, (σέβεται απολύτως), τα λεγόμενα Transients του ήχου, και όλα τα χαρακτηριστικά ενός keyboards, πράγμα το οποίο δεν επιτυγχάνεται πάντα..

Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για Arranger Keyboards..      

Πολλά D.I, (κυρίως τα Active/ενεργά), έχουν την τάση να «φορτώνουν» το σήμα, με μια δόση παραμόρφωσης (όχι άμεσα ακουστής), που όμως επηρεάζει αρνητικά το συνολικό αποτέλεσμα..

Και καταλαβαίνουμε αυτού του τύπου την παραμόρφωση, ακούγοντας τις συχνότητες, να βγαίνουν έξω με περισσότερη (βιαιότητα), κάνοντας έτσι το σήμα να μην ακούγεται απόλυτα φυσιολογικό.

Από την άλλη πρέπει να λάβουμε υπόψιν, ότι πολλά D.I της αγοράς έχουν σχεδιαστεί για άλλου τύπου όργανα όπως ηλεκτρική και ηλεκτροακουστική κιθάρα, Bass κτλ, και όχι απαραίτητα για Keyboards.

Έχει πολύ μεγάλη, και ουσιώδη διαφορά το γεγονός αυτό.. 

Ίσως όμως σε περιπτώσεις που θα θέλουμε μια ποιο vintage χροιά, όπως όταν πχ θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε ένα αναλογικό Synthesizer, ή ένα ηλεκτρικό πιάνο τύπου Rhodes, ή ένα όργανο τύπου Nord Electro, Nord Stage κτλ, ή ακόμα και ένα (σολιστικό Synth Workstation τύπου Triton Extreme, Trinity κτλ) νομίζω ότι ένα ποιοτικό Active D.I θα βοηθούσε πολύ εδώ, και αυτό διότι τα Active D.I, συνήθως περιέχουν ένα στάδιο προενίσχυσης το οποίο κάνει τον ήχο ποιο δυνατό και παχύ.

Στην περίπτωση όμως των Arranger Keyboards, τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά, λόγω του γεγονότος ότι μπαίνουμε (εκ φύσεως), σε ποιο περίπλοκες καταστάσεις αφού εμπλέκονται πλέον ολόκληρες ενορχηστρώσεις, με πολλούς και διαφορετικούς, ακουστικούς και ηλεκτρονικούς ήχους, οι οποίοι χρήζουν διαφορετικής συμπεριφοράς.

Προσωπικά λοιπόν, παρότι δούλεψα αρκετά χρόνια με Active D.I, μπορώ να πω με σιγουριά, ότι από την πρώτη μέρα της χρήσης δεν έμεινα ιδιαίτερα ευχαριστημένος ως προς την (φυσικότητα) του ήχου, ο οποίος με κάποιον τρόπο, ενώ το σήμα είχε κατά πολύ αναβαθμιστεί από το απλό Line, εντούτοις το αποτέλεσμα δεν ήταν ακριβώς αυτό που ήθελα..

Πολλές φορές ένοιωθα στο παίξιμο, και στην εν γένει συμπεριφορά του οργάνου, ότι αυτό που άκουγα, δεν ανταποκρινόταν σε αυτό που ήθελα να ακούω.. 

Το παίξιμο μου για κάποιο λόγο, ακουγόταν ποιο σκληρό από ότι έπρεπε, και είμουν σίγουρος αφού άκουγα και την ίδια την (ορχήστρα) των ρυθμών ποιο σκληρή, ότι ευθυνόταν το Active D.I το οποίο χρησιμοποιούσα..

Συνέχισα όμως να το χρησιμοποιώ, μιας και το σήμα ούτως ή άλλως ήταν απείρως καλύτερο, από την απλή σύνδεση Line, όμως κάποια στιγμή θεώρησα ότι θα πρέπει να ψάξω ίσως περισσότερο, και ποιο συγκεκριμένα το θέμα (περί D.I Box), ειδικά για τα Keyboards... Και αυτό διότι άρχισα να καταλαβαίνω ότι, κάτι δεν είχα κάνει σωστά..

Αυτός λοιπόν ήταν και ο λόγος, για τον οποίο άρχισα πλέον να ψάχνω το θέμα στο internet πάρα πολύ σοβαρά, (και για αρκετά μεγάλο διάστημα), κυρίως γύρω από τα keyboards, και τις ποιοτικές διαφορές που υπάρχουν.

Στην αναζήτηση λοιπόν αυτή, ανακάλυψα το εν λόγω D.I Box, το οποίο δεν νομίζω ότι είναι τυχαίο ότι το χρησιμοποιούν στα Live και Studio Setup τους, «ιερά τέρατα» όπως οι Alan Parsons, Chick Corea και άλλοι..

Ανακάλυψα επίσης ότι, στις συντριπτικές περιπτώσεις (άρθρα, Forums, Online μουσικοτεχνολογικά περιοδικά) από τα οποία άντλησα πληροφορίες, πάντα κατέληγα στο ίδιο συμπέρασμα, ότι κρίνεται απαραίτητη η χρήση D.I Box, που όμως για τα Keyboards, συνήθως έχουν καλύτερα αποτελέσματα, τα Passive D.I.

Και εδώ έρχεται η Radial, με ένα εξαιρετικό σχεδιασμό, να μας δώσει ένα πολύ ποιοτικό προϊόν ειδικά, και πολύ προσεκτικά σχεδιασμένο για Keyboards, Drum Machines, Samplers.. 

Και όντως...Από την πρώτη στιγμή που σύνδεσα το Radial ProD2 στο Ketron Audya, και το Korg P3x φυσικά, άκουσα και διαπίστωσα αμέσως αυτό που τόσο έψαχνα..

Ένα άκουσμα πολύ ποιο ομοιόμορφο, καθαρό, μιας και το D.I αυτό έχει την τάση να κάνει το σήμα ποιο (στρογγυλό και μεστό)..

Βέβαια εδώ θα πρέπει να τονίσουμε και ορισμένες λεπτομέρειες:

1ον) Το εν λόγω D.I. (Radial ProD2) το οποίο προτείνω μέσα από την πείρα μου, δεν θα σας φτιάξει δια θαύματος τον ήχο σας.

Δηλαδή, αν οι συνθήκες που παίζουμε, όπως πχ ο χώρος που παίζουμε, τα κακής ποιότητας μηχανήματα ήχου, οι κακές ρυθμίσεις, οι εκκωφαντικές εντάσεις κτλ), δεν πρόκειται από μόνο του να αλλάξει κάτι (τουλάχιστον σε μεγάλο βαθμό, ίσως και καθόλου)..

Και ο λόγος είναι ότι σε τέτοιες περιπτώσεις, θα πρέπει να αναζητήσουμε τα πραγματικά αίτια του προβλήματος,  και να τα λύσουμε, στο βαθμό του δυνατού..

2ον) Όταν στο Arranger μας υπάρχουν ρυθμοί, οι οποίοι δεν είναι προσεκτικά κατασκευασμένοι και ενορχηστρωμένοι, (μιλάω κυρίως για User Styles), φυσικό και επόμενο είναι να μην περιμένουμε το D.I Box να μας (φτιάξει τον ήχο).... ή την ενορχήστρωση…Χαλαρός

Σίγουρα όμως θα μας δώσει αυτό το κάτι παραπάνω, το οποίο είναι αρκετό σε καλές συνθήκες να αναβαθμίσει αρκετά τον ήχο μας.

Δυστυχώς, όμως και πάλι ένας κακός ρυθμός, θα συνεχίζει να είναι κακός, και μετά την χρήση του D.I. Box..Ουάου!

3ον) Δεν έχω απολύτως ουδένα όφελος, από αυτού του είδους την (διαφήμιση), την οποία κάνω με αυτό το άρθρο στο εν λόγω προϊόν.

Όμως, όταν εντοπίζω κάτι, το οποίο μέσα από την πείρα μου, θεωρώ ότι θα φανεί χρήσιμο θέλω να το κάνω γνωστό, και να το μοιραστώ με όλους εσάς.  

Δεν υπήρξε και ούτε θα υπάρξει ποτέ περίπτωση, να συστήσω ποτέ κάτι (οτιδήποτε), αν πρώτα δεν έχω (ίδια άποψη), περί του πράγματος του οποίου προτείνω.

 4ον) Σημασία στην περίπτωση του Radial ProD2, δεν έχει μόνο η ένταση, αλλά η ποιότητα, και αναβάθμιση του σήματος μας..

Πρέπει να του δώσουμε δύναμη μέσω του Gain της κονσόλας, για να το (ακούσουμε) και να καταλάβουμε τη διαφορά!!...

Στόχος είναι να έχουμε καλύτερης ποιότητας σήμα, χωρίς θορύβους, ποιο μεστό και ποιο καθαρό.. Και αυτό το πετυγχάνει άριστα!!!..

 5ον) Τίποτα από αυτά που λέω, και προτείνω, δεν μπορεί να θεωρηθεί (ευαγγέλιο), και τίποτα δεν είναι απόλυτο..

Ο καθένας μπορεί να έχει άλλη άποψη, άλλη τακτική, και άλλη σχέση επάνω στη δουλειά του..

Ο καθένας μπορεί να έχει άλλη άποψη περί του ήχου, και το πώς αυτός τον αντιλαμβάνεται.. 

Δεν υπάρχει τίποτε απόλυτο..

Εγώ όμως καταθέτω (και πάντα θα καταθέτω), οτιδήποτε θεωρώ χρήσιμο..

Έτσι και εδώ βρήκα κάτι χρήσιμο, και το μοιράζομαι μαζί σας..

Βέβαια θα πει κάποιος ότι, κάτι το οποίο είναι χρήσιμο για μένα, δεν μπορεί να είναι απαραίτητα χρήσιμο για όλους..

Σωστό και αυτό..   

Όποιος όμως βρήκε κάτι χρήσιμο μέσα από αυτό το άρθρο, ή όποιος μετά από αυτό, αναβαθμίσει προς το καλύτερο αυτό που κάνει, το θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό..

Και αυτός είναι ο σκοπός μου..

Να βοηθάω (και θα βοηθάω), όσο μπορώ και γνωρίζω ώστε αυτό που κάνουμε και αγαπάμε να γίνεται όλο και καλύτερο..

Δεν έχω κανένα σκοπό, ούτε να το παίξω (παντογνώστης), ούτε να μπω σε ανόφελες και ανούσιες συζητήσεις, για διαφωνίες που σχεδόν ποτέ δεν καταλλήγουν κάπου..

Προτείνω κάτι για το οποίο προσωπικά αναβάθμισα τη δουλειά μου, και νοιώθω χαρούμενος και ευτυχισμένος με αυτό..

Ελπίζω και σε εσάς να φανεί κάτι χρήσιμο από όλο αυτό.

Πριν κλείσω, θα ήθελα να πω ότι, το εν λόγω D.I Box, είναι απολύτως κατάλληλο, και για ηλεκτρικό πιάνο, Workstations κτλ.

Το συγκεκριμένο προϊόν μπορείτε να το βρείτε, και να το αγοράσετε στην χώρα μας από εδώ

Επίσημη σελίδα του προϊόντος εδώ

Να είστε καλά!!..

 

Φιλικά,

Sokratis Kavlentakis